! | II SA/Wr 555/14 - Postanowienie WSA we Wrocławiu
Sentencja Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Władysław Kulon po rozpoznaniu w dniu 5 września 2014 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi P. Ł. na działanie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w J. G. w przedmiocie zamontowania rury gazowej (przyłącza) wewnątrz budynku postanawia odrzucić skargę. Uzasadnienie P. Ł. złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu skargę na działanie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w J.G. w sprawie bezprawnie zamontowanej rury gazowej (przyłącza) wewnątrz budynku przy ul. Ł. [...] w K., nadmieniając, że treść pisma tegoż organu z dnia [...] r. rażąco narusza prawo. W związku z powyższym wniósł o zobowiązanie organu do wydania decyzji w sprawie usunięcia przyłącza, zawiadomienia prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa oraz zasądzenia kosztów postępowania. Wobec tak sprecyzowanej osnowy skargi pismem z dnia 21 sierpnia 2014 r. wezwano skarżącego do sprecyzowania co jest jej przedmiotem pouczając jednocześnie o brzmieniu art. 3 § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. W odpowiedzi na powyższe, P. Ł. wskazał, że przedmiotem skargi jest bezprawne zamontowanie rury gazowej wewnątrz budynku przy ul. Ł. [...], która zasila instalację gazową w budynku przy ul. [...]w K. Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje: Zgodnie z art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Sąd odrzuca skargę jeżeli sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego (Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm., dalej p.p.s.a.). Stosownie do treści art. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz.U. nr 153, poz. 1269 ze zm.) sądy administracyjne właściwe są do badania zgodności z prawem zaskarżonych aktów administracyjnych. Przepis z art. 3 § 2 p.p.s.a. stanowi, że kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na: 1) decyzje administracyjne; 2) postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty; 3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie; 4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa; 4a) pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach; 5) akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej; 6) akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, inne niż określone w pkt 5, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej; 7) akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego; 8) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach określonych w pkt 1-4a. Ponadto zgodnie z art. 4 powyższej ustawy Sądy administracyjne rozstrzygają spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i między samorządowymi kolegiami odwoławczymi, o ile odrębna ustawa nie stanowi inaczej, oraz spory kompetencyjne między organami tych jednostek a organami administracji rządowej. Mając zatem na względzie powyższe zważyć należy, że nie każda działalność organów administracji publicznej podlega kontroli sądu administracyjnego, której istota sprowadza się do oceny zgodności z prawem działalności administracji publicznej. Sąd, na skutek zaskarżenia aktu, czynności, bezczynności lub przewlekłości organu administracji publicznej, nie przejmuje sprawy administracyjnej do końcowego załatwienia, lecz ma jedynie skontrolować (ocenić) działalność tego organu. To bowiem organ administracji publicznej uprawniony jest do końcowego załatwienia sprawy, natomiast sąd administracyjny władny jest wyłącznie do kontroli działań organów administracji publicznej, o których mowa w art. 3 p.p.s.a. Z tego też względu złożona w realiach niniejszej sprawy skarga kwestionująca w istocie działanie organu nadzoru budowlanego w przedmiocie bezprawnie zamontowanej rury gazowej (przyłącza) wewnątrz budynku przy ul. Ł. [...] w K. sama w sobie nie podlega kontroli sądu administracyjnego. Sąd ten będzie już jednak właściwy, gdy zostanie wydany przez organ jeden z wymienionych w art. 3 p.p.s.a. aktów administracyjnych, ewentualnie gdy zostanie zaskarżona bezczynność lub przewlekłość Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w J. G. w sprawie prawidłowości zamontowania rury gazowej. Złożenie jednak do tut. Sądu skargi na wspomnianą powyżej bezczynność lub przewlekłość postępowania wymaga uprzedniego wyczerpania trybu przedsądowego, tj. złożenia zażalenia do organu wyższego stopnia w trybie art. 37 Kodeksu postępowania administracyjnego. Mając zatem na uwadze to, iż niniejsza sprawa nie podlega kognicji sądów administracyjnych, zasadnym było – stosownie do postanowień art. 58 § 1 pkt 1 p.p.s.a. – jej odrzucenie, co też orzeczono w sentencji. | |
2014-10-08 |
Wypowiedz się co myślisz o tej sprawie... |